Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Moje první operace

Vlastně jsem ani nežila, jenom jsem se někam hnala, tak jako všichni. A najednou je čas. Čas zeptat se sama sebe: Kam tolik spěchám? Zeptat se i ostatních: Kam vy pospícháte, neokrádáme se náhodou o chvíle štěstí?  

Primář se narovnal a zeptal se mě nezučastněně:

"Tak, kdy si sem přijdete lehnout?"

Nepočítala jsem s tím, že budu muset na operaci. Byla jsem už u několika doktorů a nikdo o operaci nemluvil, až tady ten: šibal. Doktor Šibal byl malinkej, na nose měl brýle a odstávající uši. Taková směšná postavička, která pro mne neměla jedno jediný hřejivý slovo, naopak mluvil odtažitě a studeně.  Nemocnice byla pro něho denní rutinou a mně se z kombinace on a nemocnice dělalo špatně. Těšila jsem se, až z ní vypadnu zpátky do života, venku byl teplý jarní den.

Něco si zapisoval a otázku mi se skloněnou hlavou zopakoval:

"Kdy si sem přijdete lehnout?"

"Nikdy," vyhrkla jsem umíněně. Nepřekvapila jsem pouze sebe, ale i doktora. Zvedl hlavu a zadíval se na mne. Slýchávala jsem, že režiser a maminka mají vždycky pravdu. Nevím nic o režisérech, že maminky mají vždycky pravdu o tom jsem věděla své. V minulém století, v době, kdy byl v Čechách totalitní režim, i doktor byl ten, kdo se musel poslechnout.

"Máte přece bolesti," konstatoval suše. "Do druhého června si zařidˇte všechny prohlídky," natáhl ruku a podal mi list papíru, můj nástupní termín do nemocnice.

Měsíc, blesklo mi hlavou. Jen jeden měsíc života, při operaci se může stát cokoliv a mně bylo dvaadvacet a vyhlídka smrti mne děsila. Připadalo mi, jako kdybych se loučila se životem.

Zvedla jsem hlavu a moje oči narazily na jeho oči za silnými skly brýlí. Vadilo mi, že má tak silná skla v brýlích a nemůžu se mu podívat do očí. Jak mne může operovat, když pořádně nevidí? Můžu mu věřit?

"Uvidíme se druhého června," rozloučil se se mnou a já jsem vypadla z ordinace s pěkným kolotočem v hlavě. Ještě po chodbách jsem nevnímala nic kolem sebe. Proklopýtala jsem usekem, který mne dělil od hlavních dveří a ven z hlavní nemocnice. Potřebovala jsem se nadechnout.

Procházela jsem parkem směrem k tramvaji a připadalo mi, že se na svět najednou dívám jinýma očima. Uvědomovala jsem si rozkvetlé stromy, zpěv ptáků a cítila jsem nezaměnitelnou vůni jara. Každý rok stejné, jaro jsem zažila už dvaadvacetkrát, ale nikdy mi nepřipadalo takové, jako ten den, kdy jsem šla z nemocnice na tramvaj. 

Cítila jsem se zranitelná, nemoc přichází v době, kdy se nemáme čas zastavit, pomyslela jsem si smutně. Zastav se a otevři oči, jenom se někam ženeš, jako všichni ti ostatní. Přijde nemoc a najednu je čas. Spoustu času, ale předtím jsem neměla ani čas zaznamenat, že už začalo jaro. I jaro jsem brala jako samozřejmost, přichází každý rok. Přírodní jevy se opakují. Příroda je stále krásná, ale co my lidé? My přece nezůstáváme stejní. V našem bytí není stejného okamžiku. Stárneme, umíráme... V lidském žití by neměla být samozřejmost, protože co když už zítra? 

Kdo ví?

--------------------------

Dcera krásy si slzy soucitu pak utřela,

řkouc: "Tohle jsem netušila, a tak jsem plakala.

Že červa Bůh má rád, jsem věděla, a potrestá

nohu, co naschvál na něj šlápne, že by ale lil

na něj olej a mléko, to ne - tak jsem plakala

a naříkala jsem za to, že musím odejít,

ulehnout na tvé chladné lože, nechat zde svůj lesk."

William Blake

-------------------------------

Musím ještě dodat, že v tomto roce, kdy jsme šla na jaře na operaci, můj děda šel na podzim na operaci s kýlou. Byl zdravý, bylo mu něco málo přes šedesát let a z nemocnice se už nevrátil. 

----------------------------

Autor: Ivana Lance | středa 7.6.2023 13:21 | karma článku: 16,71 | přečteno: 460x
  • Další články autora

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma: 25,21 | Přečteno: 590x | Diskuse| Ona

Ivana Lance

Hašteření s učitelem, aneb náš teenager.

Také máte doma svého teenagera? S manželem si ji občas půjčujeme od syna a snachy. Většinou ji vyzvedáváme ze školy. Zdá se, že jsme se po čase stali skutečnými experty v navigaci kolem její nové střední školy.

7.3.2024 v 0:36 | Karma: 19,40 | Přečteno: 739x | Diskuse| Ona

Ivana Lance

Zachráněná?

V pátek odpoledne jsem se velkými prostornými dveřmi vynořila z obchodu. Bylo po třetí hodině a já jsem s ulevou opouštěla pracovní ruch. S radostí jsem vykročila do slunečného odpoledne. Práce je sice fajn,

12.2.2024 v 18:40 | Karma: 21,50 | Přečteno: 604x | Diskuse| Ona

Ivana Lance

Láska je jako duha

Láska má více barev než duha. Od něžného růžového šimrání až po vášnivou červeň, od klidné modré důvěry až po žluté štěstí.

9.1.2024 v 18:34 | Karma: 14,40 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ona

Ivana Lance

Předstírám, že jsem: Sibyla.

Nik se vrátil se z kasina nad ránem, ulehl do postele a okamžitě usnul. Přestože jsem byla vzhůru, odolávala jsem pokušení vylézat z postele ve čtyři ráno. Musela jsem si ale na chvíli zdřímnout,

3.1.2024 v 1:01 | Karma: 15,29 | Přečteno: 365x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Sami máme málo. Evropa váhá nad systémy protivzdušné obrany pro Ukrajinu

23. dubna 2024  19:53

Mnohé evropské státy včetně Francie nejsou ochotné zříci se ve prospěch Ukrajiny svých...

Ursula von der Leyenová přijede v rámci předvolební kampaně do Prahy

23. dubna 2024  19:38

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová přicestuje v úterý 30. dubna do Prahy. V rámci...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 394
  • Celková karma 22,04
  • Průměrná čtenost 958x
Listen to the wind,

IT TALKS.

Listen to the silence,

IT SPEAKS.

Listen to your heart,

IT KNOWS.

(Native American Proverb)

 

Seznam rubrik