Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pohřeb,

slovo, které se v posledních dnech sklonˇuje ve všech pádech mě děsilo už jako dítě. Pohřby jsem zažila  od dětství na vesnici u šumavské babičky. Většinou se na pohřbech scházela celá vesnice, vycházelo se z domu zemřelého

a smuteční procesí obcházelo všechny kapličky a křížky u cest a modlilo se. Kousek od naší chalupy byl křížek, kde se všichni zastavili, a tak, my děti, jsme měly zakázáno vycházet před vrata a na dvoře nekřičet. Aby nás mamka udržela v tichosti za zahradní zdí s námi sledovala celé procesí. Byla jsem zvědavá a mamince jsem pokládala hlasité otázky:                                                                            

"Co udělají s tím člověkem, který je v rakvi:?"

"Pššt, nekřič," napomínala mě maminka. "Pohřbí ho, je mrtvý."

Myslela jsem si, až dojdou na hřbitov, tak nebožtík vyskočí a zavelí: jde se domů. Ne, tak to nebylo. Slovo: mrtvý jsem dlouho nemohla pochopit, a když jsem ho pochopila, tak jsem se vylekala k smrti.

Od té doby mě děs z pohřbů neopustil. Nevím, jakým zázrakem jsem přežila pohřeb prababičky. V rakvi jsem ji neviděla, tam mě nepustili a pamatuji si jenom, že mi moc a moc chyběla.

Za to, děda. Všichni si mysleli, že už jsem velká holka: bylo mi čtrnáct let, když zemřel. Skončila jsem na týden v nemocnici, a moje maminka mi sdělila:

"A dost, ty na pohřby chodit nebudeš."

Pochopila jsem to. Vím, že celý ten smutek je drama, které není o mě, a tak bych se nikde neměla "předvádět" a sypat se jako pytel brambor. 

Moje šumavská babička se rozhodla odejít bez obřadu. Věděla, že já mamce oporou nebudu a moje maminka, která prodělala mrtvici, infarkt a má anginu pectoris ten smutek neustojí.

 

V lednu roku 1991 jsem na pohřeb jít musela se svým prvním manželem. Pamatuji si to tak dobře, protože to byl hrozný pohřeb. Tragicky zahynuli dva synovci, bratranci našeho syna z manželovy strany. Nebylo jim ještě devatenáct let, byli to nádherní vysocí a štíhlí kluci... Písničku, kterou na pohřbu hráli: Michal Tučný: Tam u nebeských bran, jsem nemohla slyšet mnoho a mnoho let. Na tomto pohřbu jsem se naučila brečet, řvát a řvát. Kromě mého manžela, mojí tchyně a manželovy sestry, které se zabil jeden z jejich synů, jsme všichni moc a moc brečeli. Oni tři si byli ve své bolesti tak podobni, všechno si nesli v sobě.

 

Pohřeb roku 2008, kdy zemřel můj americký manžel... I když víte, že někdo umírá, stejně na to nejste připraveni. Alesponˇ já jsem nebyla. Vůbec nevím, jak jsem přežila a tuto otázku si kladli i Nikovi příbuzní, protože švagr, manželův brácha mi po pár měsících sdělil:

"Já jsem slíbil Nickovi, že se o tebe postarám, ale předpokládal jsem, že i ty zemřeš. Byla jsi v hrozném stavu, nemyslel jsem si, že se z toho dostaneš."

Tak, to jsem já a pohřby.

 

A protože miluju písničku El Condor Pasa, myslím si, že Karel Gott ji nazpíval uplně nádherně.

Autor: Ivana Lance | pondělí 14.10.2019 15:16 | karma článku: 18,49 | přečteno: 635x
  • Další články autora

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma: 25,21 | Přečteno: 591x | Diskuse| Ona

Ivana Lance

Hašteření s učitelem, aneb náš teenager.

Také máte doma svého teenagera? S manželem si ji občas půjčujeme od syna a snachy. Většinou ji vyzvedáváme ze školy. Zdá se, že jsme se po čase stali skutečnými experty v navigaci kolem její nové střední školy.

7.3.2024 v 0:36 | Karma: 19,40 | Přečteno: 740x | Diskuse| Ona

Ivana Lance

Zachráněná?

V pátek odpoledne jsem se velkými prostornými dveřmi vynořila z obchodu. Bylo po třetí hodině a já jsem s ulevou opouštěla pracovní ruch. S radostí jsem vykročila do slunečného odpoledne. Práce je sice fajn,

12.2.2024 v 18:40 | Karma: 21,50 | Přečteno: 604x | Diskuse| Ona

Ivana Lance

Láska je jako duha

Láska má více barev než duha. Od něžného růžového šimrání až po vášnivou červeň, od klidné modré důvěry až po žluté štěstí.

9.1.2024 v 18:34 | Karma: 14,40 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ona

Ivana Lance

Předstírám, že jsem: Sibyla.

Nik se vrátil se z kasina nad ránem, ulehl do postele a okamžitě usnul. Přestože jsem byla vzhůru, odolávala jsem pokušení vylézat z postele ve čtyři ráno. Musela jsem si ale na chvíli zdřímnout,

3.1.2024 v 1:01 | Karma: 15,29 | Přečteno: 365x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Poslanci se rozhodli umožnit prodej některých lehčích drog, ale jen dospělým

3. května 2024  10:38,  aktualizováno  13:30

Přímý přenos Politici kývli na to, že umožní prodej některých lehčích drog jako je HHC, kratom nebo konopí s...

Požár v garáži způsobila baterie elektrokoloběžky, škoda dosáhla půl milionu

3. května 2024  13:21

Čtyři jednotky hasičů musely dnes zasahovat u ranního požáru garáže v České Rybné nedaleko Proseče...

Na Chebsku vjel vlak do spadlého stromu, zaseklý kmen soupravu zvedl z kolejí

2. května 2024  18:56,  aktualizováno  3.5 13:15

Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek odpoledne v úseku mezi Velkým Luhem a Skalnou...

Zloději stačila otevřená větračka. Z přízemních bytů kradl šperky i elektroniku

3. května 2024  13:07

Policisté dopadli v Ostravě recidivistu, který se krátce po propuštění z vězení vrátil ke svému...

  • Počet článků 394
  • Celková karma 22,04
  • Průměrná čtenost 958x
Listen to the wind,

IT TALKS.

Listen to the silence,

IT SPEAKS.

Listen to your heart,

IT KNOWS.

(Native American Proverb)

 

Seznam rubrik