Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Moje první operace

Vlastně jsem ani nežila, jenom jsem se někam hnala, tak jako všichni. A najednou je čas. Čas zeptat se sama sebe: Kam tolik spěchám? Zeptat se i ostatních: Kam vy pospícháte, neokrádáme se náhodou o chvíle štěstí?  

Primář se narovnal a zeptal se mě nezučastněně:

"Tak, kdy si sem přijdete lehnout?"

Nepočítala jsem s tím, že budu muset na operaci. Byla jsem už u několika doktorů a nikdo o operaci nemluvil, až tady ten: šibal. Doktor Šibal byl malinkej, na nose měl brýle a odstávající uši. Taková směšná postavička, která pro mne neměla jedno jediný hřejivý slovo, naopak mluvil odtažitě a studeně.  Nemocnice byla pro něho denní rutinou a mně se z kombinace on a nemocnice dělalo špatně. Těšila jsem se, až z ní vypadnu zpátky do života, venku byl teplý jarní den.

Něco si zapisoval a otázku mi se skloněnou hlavou zopakoval:

"Kdy si sem přijdete lehnout?"

"Nikdy," vyhrkla jsem umíněně. Nepřekvapila jsem pouze sebe, ale i doktora. Zvedl hlavu a zadíval se na mne. Slýchávala jsem, že režiser a maminka mají vždycky pravdu. Nevím nic o režisérech, že maminky mají vždycky pravdu o tom jsem věděla své. V minulém století, v době, kdy byl v Čechách totalitní režim, i doktor byl ten, kdo se musel poslechnout.

"Máte přece bolesti," konstatoval suše. "Do druhého června si zařidˇte všechny prohlídky," natáhl ruku a podal mi list papíru, můj nástupní termín do nemocnice.

Měsíc, blesklo mi hlavou. Jen jeden měsíc života, při operaci se může stát cokoliv a mně bylo dvaadvacet a vyhlídka smrti mne děsila. Připadalo mi, jako kdybych se loučila se životem.

Zvedla jsem hlavu a moje oči narazily na jeho oči za silnými skly brýlí. Vadilo mi, že má tak silná skla v brýlích a nemůžu se mu podívat do očí. Jak mne může operovat, když pořádně nevidí? Můžu mu věřit?

"Uvidíme se druhého června," rozloučil se se mnou a já jsem vypadla z ordinace s pěkným kolotočem v hlavě. Ještě po chodbách jsem nevnímala nic kolem sebe. Proklopýtala jsem usekem, který mne dělil od hlavních dveří a ven z hlavní nemocnice. Potřebovala jsem se nadechnout.

Procházela jsem parkem směrem k tramvaji a připadalo mi, že se na svět najednou dívám jinýma očima. Uvědomovala jsem si rozkvetlé stromy, zpěv ptáků a cítila jsem nezaměnitelnou vůni jara. Každý rok stejné, jaro jsem zažila už dvaadvacetkrát, ale nikdy mi nepřipadalo takové, jako ten den, kdy jsem šla z nemocnice na tramvaj. 

Cítila jsem se zranitelná, nemoc přichází v době, kdy se nemáme čas zastavit, pomyslela jsem si smutně. Zastav se a otevři oči, jenom se někam ženeš, jako všichni ti ostatní. Přijde nemoc a najednu je čas. Spoustu času, ale předtím jsem neměla ani čas zaznamenat, že už začalo jaro. I jaro jsem brala jako samozřejmost, přichází každý rok. Přírodní jevy se opakují. Příroda je stále krásná, ale co my lidé? My přece nezůstáváme stejní. V našem bytí není stejného okamžiku. Stárneme, umíráme... V lidském žití by neměla být samozřejmost, protože co když už zítra? 

Kdo ví?

--------------------------

Dcera krásy si slzy soucitu pak utřela,

řkouc: "Tohle jsem netušila, a tak jsem plakala.

Že červa Bůh má rád, jsem věděla, a potrestá

nohu, co naschvál na něj šlápne, že by ale lil

na něj olej a mléko, to ne - tak jsem plakala

a naříkala jsem za to, že musím odejít,

ulehnout na tvé chladné lože, nechat zde svůj lesk."

William Blake

-------------------------------

Musím ještě dodat, že v tomto roce, kdy jsme šla na jaře na operaci, můj děda šel na podzim na operaci s kýlou. Byl zdravý, bylo mu něco málo přes šedesát let a z nemocnice se už nevrátil. 

----------------------------

Autor: Ivana Lance | středa 7.6.2023 13:21 | karma článku: 16,71 | přečteno: 461x
  • Další články autora

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma: 25,21 | Přečteno: 591x | Diskuse| Ona

Ivana Lance

Hašteření s učitelem, aneb náš teenager.

Také máte doma svého teenagera? S manželem si ji občas půjčujeme od syna a snachy. Většinou ji vyzvedáváme ze školy. Zdá se, že jsme se po čase stali skutečnými experty v navigaci kolem její nové střední školy.

7.3.2024 v 0:36 | Karma: 19,40 | Přečteno: 740x | Diskuse| Ona

Ivana Lance

Zachráněná?

V pátek odpoledne jsem se velkými prostornými dveřmi vynořila z obchodu. Bylo po třetí hodině a já jsem s ulevou opouštěla pracovní ruch. S radostí jsem vykročila do slunečného odpoledne. Práce je sice fajn,

12.2.2024 v 18:40 | Karma: 21,50 | Přečteno: 604x | Diskuse| Ona

Ivana Lance

Láska je jako duha

Láska má více barev než duha. Od něžného růžového šimrání až po vášnivou červeň, od klidné modré důvěry až po žluté štěstí.

9.1.2024 v 18:34 | Karma: 14,40 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ona

Ivana Lance

Předstírám, že jsem: Sibyla.

Nik se vrátil se z kasina nad ránem, ulehl do postele a okamžitě usnul. Přestože jsem byla vzhůru, odolávala jsem pokušení vylézat z postele ve čtyři ráno. Musela jsem si ale na chvíli zdřímnout,

3.1.2024 v 1:01 | Karma: 15,29 | Přečteno: 365x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá

1. května 2024

Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...

Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13,  aktualizováno  19:46

Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...

OBRAZEM: Prahou prošel majálesový průvod. Masky kritizovaly Beka a bydlení

1. května 2024  19:05

Součástí oslav 1. máje byl ve středu studentský majálesový průvod, který vyrazil z pražské Kampy a...

„Mami, ve zdech je příšera,“ tvrdila holčička. Dům ovládlo 60 tisíc včel

1. května 2024  18:21

V domě rodiny Classových v Severní Karolíně číhalo po několik měsíců opravdu nečekané překvapení....

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 394
  • Celková karma 22,04
  • Průměrná čtenost 958x
Listen to the wind,

IT TALKS.

Listen to the silence,

IT SPEAKS.

Listen to your heart,

IT KNOWS.

(Native American Proverb)

 

Seznam rubrik